Recomanacions per triar activitats extraescolars

Si la vostra família necessita fer ús de les activitats extraescolars, trobareu una oferta vasta i variada, dins o fora de l’escola. Us fem arribar unes recomanacions que es complementen amb una reflexió d’una professional del sector educatiu.

dues nenes somrients

foto de www.morguefile.com

Deixeu-li temps lliureno li sobrecarregueu l’agenda. Penseu en ell o ella, més que en com ocupar el seu temps fins que en pugueu tenir cura quan acabeu la jornada laboral. Li ha de quedar temps per a activitats de caràcter lúdic.  Ha de tenir temps per aturar-se i pensar: i ara, què faig? I ha d’aprendre a gestionar l’avorriment. La manca de temps per jugar també disminueix la seva creativitat.

Recordeu que és un infantno vulgueu convertir-lo en un premi Nobel afegint hores d’estudi a la seva jornada escolar. Els nens que no juguen no aprenen habilitats socials bàsiques per al futur món laboral, i tampoc aprenen els continguts curriculars de forma òptima.

Cada nen és diferent i únic: trieu alguna activitat que aporti un valor afegit al vostre infant.  Potser no valdrà per a ell el mateix que val per als altres. Si és un infant apàtic, cerqueu-li activitats físiques. Per contra, si és una nena o un nen esverat, quelcom que pugui relaxar-lo i ensenyar-li un mètode. Si és molt individualista, potser un esport d’equip. Si és molt tímid, alguna activitat que li permeti socialitzar-se.  Hi ha moltes opcions.

nens jugant a futbol

foto de www.morguefile.com

Pregunteu-li què li agrada: malgrat el que us acabem de recomanar, no podem obligar els infants a fer una activitat que no els agradi gens. L’activitat extraescolar no pot ser una font de nerviosisme o de conflicte. Els infants hi han d’anar motivats i contents, penseu que aquesta activitat la faran després d’haver complert amb l’obligació de la jornada escolar.

Feu un seguiment de l’activitat: que el vostre nen o nena sàpiga que valoreu els seus progressos i que l’activitat li aporta l’evolució que esperàveu.  Però no perdeu de vista que no necessàriament ha de ser una activitat “productiva”. No cal que aprengui res concret. La vivència del lleure i la diversió  i el contacte amb altres nens pot ser un valor més que  suficient.

Font: Si a les activitats extraescolars, però sense abusar (FAROS)

_______________________________________________________________

Mon Roig

“El meu consell és que cal escoltar-los i oferir-los possibilitats tot esperant que la curiositat els porti per camins interessants.”

Estem a punt d’encetar un nou curs escolar. Per a algunes famílies, com ara la meva, aquest començament és especial. Els meus dos fills inicien etapa escolar. El petit deixa l’escola bressol i comença P3 i el meu gran comença el segon cicle d’educació primària. Setembre és un mes amarg i dolç. Dolç, perquè hom vol tornar a retrobar la seguretat que dóna l’ordre, els horaris, les tasques programades… però amarg, perquè els nens tornen a l’escola i nosaltres a la feina i ja no podem compartir les mateixes hores de joc, ni la llibertat de dir… “i avui, què fem?”

I en el cas de casa, un xic agre també, perquè cal decidir quines activitats extraescolars hem d’escollir. Els horaris laborals i la situació familiar fan que els meus fills hagin de completar la jornada escolar amb serveis d’acollida, ludoteca i activitats extraescolars. De fet, ja fa un mes que hi donem voltes tots plegats.

Queixar-nos ara dels horaris laborals de pares i mares no ens portarà a cap lloc constructiu. En el temps que estem, cap família no es pot permetre jugar amb els seus llocs de treball i el tema d’excedències, reduccions i compactacions només és possible en certs sectors professionals i per a certes persones. La resta, ens veiem abocats a confiar en els professionals i en els serveis extra que ens ofereix l’entorn educatiu i forcem  els nostres fills a jornades maratonianes i esgotadores, en alguns casos.

Per això com a mare i com a professional de l’educació dono gràcies de l’existència d’aquests serveis, però busco no allargar l’estada dels meus fills fora de casa ni un minut més del necessari ja que no hi ha activitat extraescolar que pugui compensar la qualitat del temps en família. És important equilibrar el temps estructurat amb el temps lliure. Si nosaltres després d’una jornada llarga de feina arribem a casa i volem seure i relaxar-nos una mica, també ho voldran els nostres fills que, recordem-ho, han sortit de casa a la mateixa hora que nosaltres i hi han tornat també. Cal recompensar una jornada intensa amb activitats que ens permetin ser nosaltres mateixos una estoneta.

Com escollim, doncs, les activitats extraescolars? Primer, per horari. Cal cobrir allò que cal cobrir. I després, per interès. El del nen o la nena, sempre que sigui possible. Si hi ha una necessitat mèdica (per exemple, infants que els cal fer natació per solucionar aspectes de salut) pot resoldre’s amb una activitat extraescolar. Si hi ha dificultats acadèmiques que cal reforçar, una d’anglès o matemàtiques, o del que calgui, pot ser interessant si veiem que els nostres coneixements de la matèria són limitats i que no som capaços de reforçar l’assignatura directament a casa (encara que si podem fer-ho és millor, ja que sincerament tot el que puguem ensenyar als nostres fills nosaltres mateixos serà per a ells molt més gratificant i també molt més encoratjador que el que aprenguin fora).

També hem de tenir en compte si l’infant prefereix fer teatre i no futbol, o bàsquet i no tennis. Crec que hem d’escoltar els nostres fills. Si han de passar unes 9 hores fora de casa, millor que facin allò que els agrada. Ja hi haurà temps per a competicions, torneigs i medalles, o títols de Cambridge. Descobrir activitats noves pot fer que l’infant trobi centres d’interès que no coneixia, però no hauríem de projectar sempre l’ombra dels nostres somnis en els nostres fills. Cal que gaudeixin de la infantesa: cal aprendre, però no cal saber-ho tot de tot. Cal despertar les ganes de conèixer, però no forçar gaire l’obtenció de coneixement extra, atès que una pressió massa forta pot esgotar les ganes d’aprendre, que són innates en els nens i nenes.

El meu consell és que cal escoltar els infants i cal oferir-los possibilitats, esperant que la curiositat els porti per camins interessants.

Món Roig Viladoms és Tècnica en Educació Infantil i Llicenciada en Filologia Anglesa i actualment treballa a la Llar d’infants El Tinet de Navarcles. És autora del llibre de poesia “A Handful of Dreams” (Ed.Tratford) i mare de dos nens.

________________________________________________________________

Enllaços: Más sobre educación (Diario de una mamá pediatra) – Actividades extraescolares y salud mental: estudio de su relación en población escolar de primaria – Crianza, extraescolares y maltrato infantil (Huffington Post) – Quina implicació té l’avorriment en la infància – Más juego, menos actividades extraescolares (La Vanguardia)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Quant a ICS Catalunya Central

Gerència Territorial de la Catalunya Central. Institut Català de la Salut. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya.
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Embaràs i infants i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.