10 consells per escriure sobre salut

foto de www.morguefile.com

foto de www.morguefile.com

Elaborar escrits divulgatius sobre salut exigeix trobar un equilibri  entre el llenguatge i el discurs de la comunitat científica, i  el llenguatge i el discurs de la ciutadania.

 La clau per a un redactor de temes de salut és adquirir l’habilitat de situar-se a mig camí entre aquests dos móns, sovint distants. Amb la intenció d’ajudar-vos en aquesta tasca, volem compartir unes consideracions que ens han resultat útils i que són fruit de la nostra experiència en l’elaboració d’aquest blog.

  1. Trieu el tema adequadament. Actueu d’acord amb les necessitats comunicatives de l’entitat, la institució o l’empresa on treballeu. Si no esteu d’acord amb els valors que declara, no participeu en el seu blog. És una qüestió d’ètica.
  2. Trieu un únic missatge principal. Tingueu present que l’objectiu de la vostra feina és construir coneixement per influir en qui us llegeix i provocar un canvi generador de salut. Oferiu-li informació contrastada, fiable i responsable. No deixeu lloc a l’ambigüitat: utilitzeu frases curtes i concises, i un vocabulari precís. El debat serà benvingut, però no és l’objectiu que perseguiu.
  3. Documenteu-vos sobre el tema triat, fins i tot abans de plantejar-lo. Cerqueu l’evidència científica que s’hi relaciona i consulteu-la sumàriament. No és necessari que sigueu expert en la matèria, ja que el vostre paper és de comunicador. Després, podreu enllaçar amb les fonts que heu trobat per tal que els lectors puguin ampliar la informació que els faciliteu.
  4. Trieu el to i el llenguatge adequat per al vostre públic i, sobretot, no el tracteu com si fos un alumne a qui cal alliçonar. El lector té capacitat crítica i opinió, per tant, doneu-li arguments que acompanyin el missatge principal.  Considereu el seu punt de vista abans d’escriure.
  5. “Presentació, nus i desenllaç”. Recordeu-vos, tantes vegades com calgui, d’aquesta norma que vam aprendre a l’ensenyament primari: “presentació, nus i desenllaç”. No cal res més. No és un resum per a un congrés ni un article científic.
  6. Complementeu el vostre escrit amb contingut multimèdia, però només si fent-ho reforceu l’escrit. En cas contrari, distreu el lector del missatge principal i, per tant, sobra.
  7. Demaneu una revisió de l’escrit, sempre. Si no sou un professional sanitari cerqueu algú amb coneixement suficient de la matèria per fer-ne una revisió “científica”. Per contra, si sou un professional sanitari, cerqueu algú que no ho sigui perquè revisi si l’argument que expliqueu i el llenguatge que utilitzeu són prou entenedors.
  8. Feu-ne una revisió ortogràfica i estilística. És molt millor si la fa un professional.
  9. Esteu publicant a un web. El que hi ha a un web no s’esborra fàcilment. Reviseu el tema dels drets d’autor i de la protecció de dades (el dret a la intimitat, a la imatge, etc.) Tingueu present que el material complementari mereix el mateix respecte per a aquests drets que el vostre escrit i que les fonts d’informació que citeu. Assegureu-vos que no hi ha cap inconvenient per fer-les públiques.
  10. Apreneu a acceptar les crítiques per millorar i navegueu per veure com treballen els millors. Compartiu, col·laboreu i coproduïu. 
Enllaços:

Cómo escribir materiales de salud que sean fáciles de leer (MedlinePlus) / Guide to writing for social Media (CDC Guidelines) / E-writer blog / Portal Llengua Catalana (Gencat) – Diccionaris en línia / Codi ètic ICS /

Quant a ICS Catalunya Central

Gerència Territorial de la Catalunya Central. Institut Català de la Salut. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya.
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Unitat docent i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.