Natació: l’esport més complet?

El medi aquàtic ofereix unes oportunitats qualitatives avantatjoses per a la realització de l’activitat física, a causa de les propietats funcionals de l’aigua. Això el fa especialment adequat tant des de la perspectiva de la promoció de la salut, com des de la terapèutica.

El treball físic en un medi aquàtic millora la condició física global i és apte per a qualsevol persona de qualsevol edat i condició física, perquè és adaptable. En general aporta:

  • Una millora del sistema cardiovascular, perquè és un treball aeròbic moderat i continuat.
  • Una millora del sistema respiratori, perquè permet enfortir tota la musculatura que té relació amb la respiració i optimitzar-ne el funcionament.
  • Una tonificació general de la musculatura sense risc de sobrecàrrega dels músculs, ossos i articulacions, a causa de la resistència que ofereix l’aigua.
  • Una millora de la circulació sanguínia, gràcies a l’acció tèrmica de l’aigua sobre el cos.

Quant a la natació terapèutica, ajuda a prevenir els factors de risc d’una lesió o malaltia i n’alleuja les molèsties, millora les actituds posturals, ajuda en la lluita contra les malalties degeneratives cròniques i millora l’estat d’ànim general. Tot això, perquè el medi aquàtic permet:

  • Treballar amb menys pressió sobre les articulacions, músculs i lligaments relacionats amb la columna vertebral.
  • Treballar sense risc de lesions per impacte.
  • Millorar la mobilitat articular i facilitar la llibertat de moviments, amb menys esforç i dolor.
  • Millorar la  tonificació muscular general, a causa de la resistència que ofereix l’aigua.
  • Aconseguir la rehabilitació física de lesions o processos postquirúrgics de manera més ràpida
  • Millorar l’efecte relaxant a causa de la temperatura de l’aigua i del caràcter lúdic que li atribuïm, que també comporta un augment de l’autoconfiança i, per tant, de la sensació de benestar psicològic.

En qualsevol cas, tant si practiqueu la natació només amb l’objectiu de fer activitat física com si ho feu des del punt de vista terapèutic, cal que aconseguiu una bona pràctica, amb una tècnica depurada i adaptada a les vostres possibilitats i condicions físiques.

 Entre els quatre estils clàssics de natació i les noves formes d’exercici dins l’aigua, com l’aiguagim o les activitats gimnàstiques aquàtiques similars, hi ha un ventall d’opcions prou ampli: és important que trieu aquella que us convingui més.

 Si no esteu segurs de dominar aquestes tècniques, consulteu un professional sanitari, o un monitor o monitora de natació, perquè us orienti.

Fonts:

HIDROTERÀPIA I FISIOTERÀPIA AQUÀTICA (Dr. Mario Lloret,  Catedràtic d’Anatomia de l’INEFC i Director mèdic del CN Atlètic Barceloneta)

ACTIVIDADES ACUÁTICAS Y SALUD Dr. Pedro Luis Rodríguez García Dr. Juan Antonio Moreno Murcia. Facultad de Educación. Universidad de Murcia

Enllaços:

Embaràs i natació: Matronatació (Premsa ICS CatCentral) – Miranda Moreno, M.D; Navío Poussivert, C; Rodríguez Villar, V. BENEFITS OF SWIMMING IN PREGNANCY. MATERNAL EDUCATION IN THE WATER

Seguretat: Seguretat en el medi aquàtic (KidsHealth)

Natació i HTA: Efectos crónicos de un programa regular de natación. Sobre la tensión arterial de adultos hipertensos

Quant a ICS Catalunya Central

Gerència Territorial de la Catalunya Central. Institut Català de la Salut. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya.
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Activitat física i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.