La vida activa manté la ment sana

Activitat física 1Portar un estil de vida actiu és el nostre tercer bon propòsit per a aquest any 2016.

No hi ha un tipus d’activitat física idoni per a tothom, cadascú pot trobar el que més s’adapti a les seves necessitats. El més important és la constància i la regularitat per garantir una bona forma física.

Per mantenir la salut són necessaris trenta minuts d’activitat física moderada, cinc dies per setmana. El sedentarisme és una causa molt important de malalties cardiovasculars, d’obesitat i de problemes de salut crònics, com ara la diabetis tipus 2.

L’activitat física la produïm amb qualsevol moviment corporal, mitjançant la musculatura esquelètica i  té com a resultat una despesa energètica per sobre del metabolisme basal. Si aquesta activitat és  planificada, estructurada i repetitiva parlarem d’exercici físic.

Els efectes positius són nombrosos, perquè tot l’organisme en surt beneficiat:

  • Disminueix l’estrès, l’ansietat i la depressió, i millora la salut mental en general.
  • Ajuda a sentir-se millor i amb més energia, a relaxar-se, a dormir més bé i a tonificar els músculs.
  • Ajuda a prevenir i tractar l’excés de pes, perquè regula la gana i augmenta el nombre de calories que es gasten cada dia.
  • En el cas de la canalla, contribueix que es relacioni amb els altres i creixi millor, més alegre i més sana.

L’activitat física no té edat, encara que sí que hem de diferenciar quins són els estils de vida actius que estan recomanats per als infants i els joves, per als adults i per a la gent gran.

Per als infants i joves:

PAF infants i adolescentsPer créixer amb bona salut cal que feu, com a mínim, una hora diària d’activitat física moderada/intensa com ara practicar jocs actius, caminar a bon pas, anar en bicicleta, córrer, saltar a corda o practicar esports, de tres a cinc dies a la setmana.

Us recordem que:

  • És més fàcil mantenir uns bons hàbits, si aquests s’inicien des de la infantesa.
  • Els adults podeu afavorir la pràctica de l’activitat física dels infants i adolescents en l’entorn familiar, si compartiu amb ells diferents tipus d’activitat, si els doneu suport o els sou un exemple.

Per als adults:

PAF adultsLa millor opció per a la salut és que us mantingueu actius de manera habitual. Podeu realitzar l’activitat física de moltes maneres al llarg del dia, no cal fer-la en un gimnàs o en un poliesportiu.

Us facilitem algunes formes de portar-la a terme:

  • Desplaceu-vos a peu o en bicicleta.
  • Sortiu a caminar.
  • Pugeu per les escales, en lloc d’agafar l’ascensor o les escales mecàniques.
  • Aparqueu el cotxe una mica més lluny del que és habitual, o baixeu de l’autobús o del metro una o dues parades abans.
  • Practiqueu bicicleta estàtica o cinta de córrer mentre mireu la televisió.

Per a la gent gran

Convé que sigueu constants i actius diàriament, però vigilant de no arribar a l’esgotament.

L’activitat física us ajudarà a mantenir i restablir:

  • La força i la resistència muscular.
  • L’equilibri, per prevenir caigudes.
  • La flexibilitat, per recuperar-vos més ràpidament de les lesions.
  • La resistència de l’aparell circulatori, per prevenir malalties cardiovasculars.

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana que les persones majors de 65 anys incorporin trenta minuts d’activitat física a la seva vida diària. De quina manera ho podeu fer?

  • PAF gent granJugueu amb els néts.
  • Apunteu-vos a un grup de caminades.
  • Gaudiu activament del lleure realitzant activitats com ara petanca, tai-txi, ioga, activitats aquàtiques o balls de saló.
  • Col·laboreu com a voluntaris fent tasques actives.
  • Feu les feines de la llar.
  • Treballeu a l’hort o al jardí.

Podeu realitzar l’exercici sols, acompanyats o en grup. Abans de començar, cal que consulteu amb un professional sanitari, especialment si teniu algun problema de salut o preneu medicaments.

Font: Canal Salut

Quant a ICS Catalunya Central

Gerència Territorial de la Catalunya Central. Institut Català de la Salut. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya.
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Activitat física i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.