Com afrontar l’astènia primaveral?

spring-211635_960_720El Dr. José Luis Irujo Fatuarte, director de l’equip d’atenció primària de Sant Vicenç de Castellet,  ens explica en el següent escrit què és l’astènia primaveral i ens dóna un seguit de recomanacions per adaptar el nostre organisme als canvis d’aquesta època estacional.

<<La primavera, la sang altera>> és una coneguda dita popular que fa referència a totes aquelles alteracions que experimenta el nostre organisme quan s’acaba l’hivern i esclata la primavera.

Des de temps antics, es coneixen tot d’alteracions que moltes persones observen quan arriba el canvi d’estació:  canvis en l’estat d’ànim i digestius, mal de cap i migranya, al·lèrgies, alteracions del son, afeccions de la pell i d’altres. Són trastorns freqüents que apareixen en el transcurs de la primavera i que, probablement, en algun d’aquests casos expressen les adaptacions de l’organisme als canvis climatològics i a l’augment de la lluminositat durant el dia, que és típic d’aquesta època estacional.

Un d’aquests trastorns que són típics de la primavera és l’afecció coneguda com “astènia primaveral“.

Què és l’astènia primaveral?

Astènia és un terme clínic que significa «cansament». No és una malaltia, sinó un símptoma que pot obeir a l’estrès o a l’excés de treball.

Un dos per cent de la població pot sofrir «cansament» o astènia coincidint amb el pas de l’hivern a la primavera. Aquesta sensació pot aparèixer junt amb altres manifestacions com ara:

  • Apatia o manca d’energia per desenvolupar activitats
  • Tristesa sense causa aparent
  • Pèrdua de la gana
  • Pèrdua de la libido o del desig sexual
  • Disminució de la concentració i pèrdua de memòria
  • Irritabilitat o canvis en l’estat d’ànim
  • Malestar general, mal de cap
  • Hipotensió arterial

En qualsevol cas, aquesta simptomatologia és sempre de caràcter lleu i passatgera i no té més rellevància ni significació mèdica per a la salut de la persona.

RECOMANACIONS

  • Assegurar un bon descans.
  • Prendre una alimentació rica i variada. Cal menjar més fruita fresca, amanides i hortalisses, combinades amb llegums, pasta, patates, arròs i s’ha de disminuir el consum d’aliments amb greix o molt condimentats. El peix blau, l’oli d’oliva i la fruita seca són aliments recomanats.
  • Seguir horaris ordenats: hores dels àpats i del descans.
  • Fer exercici físic moderat almenys 30 minuts al dia.
  • No abusar del cafè, ni de begudes excitants i disminuir el consum d’alcohol i tabac.
  • Procurar una bona hidratació. Beure uns dos litres d’aigua al dia.

Els símptomes de l’astènia primaveral solen durar de dues a tres setmanes, fins que  l’organisme s’adapta als nous horaris.

Quant a ICS Catalunya Central

Gerència Territorial de la Catalunya Central. Institut Català de la Salut. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya.
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Salut comunitària i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.