Deixar de fumar durant l’embaràs

Tot i que ha finalitzat la Setmana sense fum, és important tenir present les seves consequêncies. Les llevadores d’Atenció Primària del servei d’Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva de l’Anoia, ens ofereixen una reflexió sobre el tabac i l’embaràs.

Fumar és perjudicial per a la salut, i més durant l’embaràs. Això ho sap tothom.

De fet, més de la meitat de les dones fumadores deixen el tabac per iniciativa pròpia tan bon punt saben que estan embarassades. Altres, però, necessiten més ajuda.

Un nombre elevat d’estudis han demostrat de forma contundent la relació entre el tabac i diversos efectes adversos durant la gestació, entre els quals s’inclouen:

“L’avortament espontani, la ruptura prematura de la bossa de les aigües, el part prematur, així com la mortalitat i morbiditat perinatal i infantil, a més de l’augment del risc de la síndrome de mort sobtada del lactant, el baix pes en néixer, la síndrome d’abstinència neonatal a la nicotina, el retard de desenvolupament cognitiu en la infància i un risc superior d’infeccions respiratòries i asma…”

A mesura que la dona aconsegueix deixar el tabac millora la seva salut en general i aconsegueix prevenir malalties respiratòries, cardiovasculars i diversos tipus de càncer, així com alteracions en la capacitat reproductora (reducció de la fertilitat i avançament de la menopausa).

La gestació és un moment clau perquè les dones deixin de fumar, ja que estan preocupades no només per la seva salut sinó també per la del fetus.

Quines estratègies podem oferir a les dones perquè deixin de fumar els professionals que intervenim en aquesta etapa de la vida?

  1. La introducció d’hàbits saludables en l’etapa de preconcepció, ja que aquest període aporta més garanties sobre la incorporació dels canvis de forma permanent.
  2. La recomanació per a l’abandonament del tabac aprofitant l’atenció prenatal que reben, ja que les visites freqüents són una bona oportunitat d’oferir-los consell i suport.
  3. Els suggeriments perquè puguin afrontar el desig incontrolat de fumar, com ara:
  • Saber que les ganes de fumar venen i marxen.
  • Intentar ‘distreure’ el cap, la boca i les mans.
  • Procurar donar-se l’ordre mental de no fumar.
  1. Les recomanacions perquè diguin a les persones que les envolten que estan deixant de fumar, per tal que se sentin més compromeses amb aquestes persones i amb elles mateixes.
  2. El consell sobre que demanin a les persones del seu voltant (familiars, amistats, parella) que no fumin a prop seu i que no els ofereixin tabac.
  3. La substitució de les situacions en què acostumen a fumar per altres de diferents (com ara rentar-se les dents després de menjar, en comptes de prendre un cafè…).

Consells per deixar de fumar

Símptomes d’abstinència Consells
 

 

Desig imperiós de fumar

Respirar profundament tres vegades seguides.

Obrir una finestra.

Beure aigua.

Mastegar xiclets sense sucre.

Endreçar el lloc de feina (regar les plantes, ordenar un armari).

Fer gimnàstica i estiraments…

Dificultat per concentrar-se Mantenir l’atenció en una sola cosa.
Símptomes de frustració i ràbia Pensar en aspectes positius personals.
Insomni Evitar begudes amb cafeïna.
Nerviosisme Caminar.

Prendre un bany.

Practicar exercici moderat (ioga, natació…).

Llegir.

Augment de la gana i el pes Beure aigua i sucs, menjar fruita, seguir una dieta equilibrada.
Restrenyiment Prendre una dieta rica en fibra i beure aigua

 

Sigui durant l’embaràs o en qualsevol altre moment, cada cop hi ha més recursos que ajuden a deixar de fumar.

Als centres d’atenció primària, les llevadores oferim assessorament i suport amb unitats específiques de tabaquisme.

Però ara, a més, hi ha disponibles diverses ajudes a través d’Internet i, fins i tot, del telèfon mòbil.

En resum:

El fet que estiguis embarassada és un estat perfecte per pensar en la teva salut i en el futur del teu nadó.

Si vols deixar de fumar, segueix aquests consells:

  • Aconsegueix suport de la teva parella,  d’un familiar, o d’una amiga de confiança que t’ajudi a mantenir la decisió de no fumar.
  • Si vols deixar el tabac, planteja’t cada dia: “Avui no fumo”.
  • Evita espais o situacions en què altres persones estiguin fumant.
  • Tingues sempre a mà quelcom saludable per picar: fruita fresca, pastanagues, bastonets de cereals, aigua, xiclets i caramels sense sucre…
  • Per relaxar-te, fes tres respiracions profundes.

Cal que tinguis present que la recaiguda no ha de ser entesa com un fracàs, sinó com una altra oportunitat i motivació per continuar. Cada intent ofereix noves experiències i coneixements per aconseguir l’èxit.

Recorda els beneficis que obtindràs per a la teva salut i la del teu nadó, i els problemes que us estalviareu.

Si no fumes ets un model per als teus fills i estalvies a tota la família els riscos del tabaquisme (actiu i passiu).

Si tens algun dubte, posa’t en contacte amb la llevadora del teu centre d’atenció primària.

Font: Guia clínica per promoure l’abandonament del consum del tabac durant l’embaràs.  Departament de salut.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ICS Catalunya Central

Quant a ICS Catalunya Central

Gerència Territorial de la Catalunya Central. Institut Català de la Salut. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya.
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Embaràs i infants i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *