Els CAP de l’ICS redueixen l’impacte ambiental i promouen la gestió correcta dels residus

L’Institut Català de la Salut (ICS) ha renovat, una vegada més, la certificació de qualitat ambiental europea EMAS. En total, ja són 71 els centres que disposen d’aquesta distinció, cosa que implica que avaluen l’impacte sobre el medi ambient de les seves activitats i implanten sistemes de millora contínua. L’obtenció del segell de qualitat de l’Eco-Management and Audit Scheme (EMAS) indica que aquests centres compleixen amb els màxims nivells de qualitat mediambiental.

La consecució d’aquesta certificació, que té caràcter voluntari, comporta també l’obtenció de l’acreditació ISO 14.001, que ja havien assolit tres centres d’atenció primària (CAP). En total, doncs, són 74 els centres de l’ICS que tenen implantat un sistema de gestió ambiental. D’aquests, 72 són CAP, un és un consultori local i l’altre és un edifici administratiu. La nova certificació correspon a l’any 2017, tot i que fins ara no s’ha rebut la notificació oficial.

La renovació de la certificació ha suposat la realització d’una nova versió de la Declaració ambiental de l’ICS, en què es destaca una reducció significativa del consum de recursos naturals (com l’energia, l’aigua i el paper) i de la producció de residus perillosos i no perillosos en els centres que tenen la certificació EMAS.

Els darrers centres de l’ICS que han adoptat l’estàndard de qualitat europeu són els CAP Besòs, Gornal, Guinardó, L’Aldea, Montbaig, Roquetes, Torelló, Vilafranca Nord i Vilanova del Vallès.

Els CAP que només estan acreditats amb la norma ISO 14.001 són Bufalà-Canyet, La Salut (de Badalona) i Sant Just Desvern.

A la gerència territorial de la Catalunya Central, els centres certificats són els següents:

  • CAP Goretti Badia, Súria
  • CAP Piera
  • CAP Sagrada Família, Manresa
  • CAP Torelló
  • CAP Vilanova del Camí

Les primeres certificacions de l’EMAS a centres de l’ICS es van realitzar l’any 2009. Llavors es van acreditar 21 centres, dels quals la majoria han pogut renovar la certificació.

Eina d’ús voluntari

L’EMAS és un certificat de gestió ambiental disponible per a qualsevol organització de l’Espai Econòmic Europeu (Unió Europea, Suïssa, Noruega, Islàndia i Liechtenstein) i d’altres països. Es tracta d’una eina d’ús voluntari per a aquelles organitzacions, tant públiques com privades, que vulguin assumir una responsabilitat ambiental i econòmica.

L’objectiu de l’ICS és consolidar el sistema i aconseguir certificar la majoria de CAP de la institució durant els propers anys. El responsable de gestió ambiental de la Gerència Metropolitana Nord de l’ICS i coordinador de les certificacions mediambientals a l’ICS, Jordi Pujadas, destaca que l’obtenció de l’EMAS “ajuda les organitzacions a millorar l’eficiència dels seus recursos, reduir riscos i donar exemple, fent públics els seus resultats ambientals a la societat i a les parts interessades, mitjançant la declaració ambiental”.

Quant a ICS Catalunya Central

Gerència Territorial de la Catalunya Central. Institut Català de la Salut. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya.
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Notícies i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.