El CAP Gironella posa en marxa un programa de ‘mindfulness’ per a alumnes de secundària

Els estudiants escoltaran cada dia i durant vuit setmanes, a l’inici de la jornada escolar, uns àudios en català generats pels mateixos professionals del CAP. L’ICS Catalunya Central estudiarà si aquesta activitat millora l’atenció, la memòria, el benestar emocional i el clima de l’aula dels alumnes. També s’estan duent a terme tallers d’autoestima i alimentació als diferents instituts del Berguedà.

Professionals del CAP Gironella, de l’Institut Català de la Salut de la Catalunya Central, han iniciat un estudi pilot per conèixer l’efectivitat d’un programa d’atenció plena (mindfulness) entre alumnes de 1r d’ESO del municipi, a través d’àudios en català generats pels mateixos professionals del CAP. Aquest programa, anomenat CAP-Gira-Ment, busca millorar l’atenció, la memòria, el benestar emocional i el clima de l’aula dels alumnes de l’Institut  Pere Fontdevila de Gironella.

El programa CAP-Gira-Ment està dissenyat a través d’àudios d’atenció plena d’una durada de 10 minuts que els alumnes escoltaran cada dia, a l’inici de l’activitat escolar, durant vuit setmanes. Cada setmana tractaran temes diferents: respiració conscient, escaneig corporal, olfacte, oïda, tacte, etc. Si els resultats derivats de la recerca són favorables, es preveu iniciar una segona fase per ampliar el mostratge amb la finalitat de poder estendre aquest programa a la resta de Catalunya.

Alumnes de l'institut de Gironella durant una de les sessions.

El programa CAP-Gira-Ment està liderat pels professionals de l’Equip d’Atenció Primària (EAP) Baix Berguedà: l’adjunta a la Direcció, Paqui Garcia; la infermera Irma Fornell; la infermera de pediatria Glòria Serradell; la infermera del programa Salut i Escola Meri Alma; el referent de benestar emocional comunitari Xevi Capdevila; i la farmacèutica Aïna Fuster, de la Unitat de Recerca de la Gerència Territorial de la Catalunya Central.

Aquesta iniciativa forma part del projecte HEALTH-G, impulsat des de l’Ajuntament de Gironella conjuntament amb el CAP, els centres educatius del municipi i la Taula de Joves per promoure hàbits saludables entre els infants i adolescents. Aquest curs es treballa la salut emocional dels joves.

Els professionals que lideren l'estudi.

Tallers per reflexionar sobre els cànons de bellesa i les modes

D’altra banda, els referents de benestar emocional Xevi Capdevila i Aitor Cañadas i la dietista Mar Gargallo, professionals de l’ICS, van començar el passat 12 de gener tallers d’autoestima i alimentació als diferents instituts del Berguedà, dins el programa Salut i Escola. S’impartiran durant el primer trimestre de l’any en tots els cursos d’educació secundària (1r, 2n, 3r i 4t d’ESO).

La temàtica està vinculada amb promoure una actitud reflexiva envers el paper que juguen els ideals de bellesa i les modes en la consolidació de la identitat i l’autoestima personals. Això es vincula amb la publicitat alimentària enganyosa que es troba darrere d’algunes marques i etiquetes de productes.

Els diferents instituts participants són: INS Alt Berguedà (Bagà), INS Puig-Reig, INS Pere Fontdevila (Gironella), INS Serra de Noet (Berga), INS Guillem de Berguedà (Berga) i INS Xarxa (Berga).

Avatar photo

Quant a ICS Catalunya Central

Gerència Territorial de la Catalunya Central. Institut Català de la Salut. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya.
Aquesta entrada ha esta publicada en Adolescents, Notícies, Notícies recerca, Recerca, Salut comunitària. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.