En marxa un nou model de gestió de les consultes i visites de l’atenció primària no urgents

El projecte s’inicia amb la posada en marxa de la web Programació per motius, on la ciutadania podrà escollir entre els 22 motius freqüents de consulta i serà adreçada directament al professional assignat a cada motiu.

Es treballa per optimitzar els fluxos de treball del personal dels centres i facilitar l’accés als serveis de l’atenció primària.

El Departament de Salut està implementant un nou model de gestió de les consultes i visites de l’atenció primària, un canvi que s’ha posat en marxa amb l’activació de la web ‘Programació per motius’. L’eina permet que qualsevol ciutadà pugui detallar el motiu de la seva consulta, des de la cura d’una ferida, un problema físic o la gestió de tràmits administratius. Aquesta breu gestió preveu agilitzar i facilitar l’accés a l’atenció primària, ja que permetrà programar el tipus de visita que millor s’adapti a les necessitats de la persona. Durant la primera setmana que ha funcionat l’eina s’han programat prop de 75.000 cites.

“Programació per motius és una web que treballa per resoldre els motius no urgents. L’eina, per exemple, permet gestionar si es necessita una nova recepta o la cura d’una nafra”, remarca la directora del Servei Català de la Salut, Gemma Craywinckel. En el cas que la ciutadania tingui una necessitat urgent, pot adreçar-se al CAP o trucar al 061, així com també al 112 si s’està en una situació de risc vital. La nova web és una via complementària a totes les eines que Salut posa a disposició de la ciutadania per comunicar-se amb el sistema.

El nou model busca optimitzar i homogeneïtzar alguns fluxos i circuits de l’atenció primària. Una consulta més detallada busca facilitar la capacitat de decisió per ser més àgil i especialitzat. El fet de tenir més informació permet que hi hagi un circuit de gestió més automàtic i, en conseqüència, que es pugui concretar amb més exactitud quin és el perfil professional que més s’adequa a la consulta del pacient o quin tipus de visita és la que necessita, entre altres.

“L’eina busca evitar totes les gestions que no aportin valor”, ha afegit la directora del CatSalut en el sentit que, en certes consultes, no es necessita la visió clínica d’un professional. “Les actes i decisions assistencials hi seran igual. El que busquem és millorar l’atenció i, en conseqüència, ser més eficients”, ha reblat.

En aquest sentit, es determinarà si el més convenient és una cita, una consulta o una altra gestió amb el professional i quin perfil és el més adient per la consulta del pacient. Al ciutadà el podrà atendre directament el personal administratiu, d’infermeria, de medicina de família o, si la consulta ho requereix, personal TCAI, d’ASSIR, d’odontologia o de treball social. També es proposarà un tipus de visita, que pot ser presencial, telefònica, e-Consulta a través de La Meva Salut o una cita urgent.

Aquesta nova organització també busca contribuir en el dia a dia del personal dels centres d’atenció primària. El fet d’automatitzar els processos pot facilitar l’organització de l’agenda i, com a resultat, garantir un seguiment més eficient de les consultes. L’objectiu final és poder alliberar de càrregues administratives a perfils assistencials, permetent que cada professional, tant assistencials com no assistencials, aporti valor des del seu àmbit de coneixement i expertesa.

Maneres d’accedir a la web Programació per motius
Existeixen dues vies d’accés a l’eina Programació per motius. Per una banda, es pot entrar des de la web a través de https://citasalut.gencat.cat/. Un cop oberta la pàgina, caldrà identificar-se amb el CIP. Seguidament l’usuari rebrà un codi per SMS al seu telèfon, que haurà d’introduir en la pestanya que li apareixerà. Fet aquest pas, se li donarà accés a la pantalla principal.

L’altra opció és accedir des de La Meva Salut. L’apartat Cita Prèvia redirigirà automàtica a la nova eina.

De moment aquesta eina estarà disponible pels ciutadans dels centres que tinguin els sistemes d’informació adaptats al nou model; la resta de la ciutadania continuarà programant la seva cita com ho estava realitzant.

El nou model neix de l’escolta activa
El nou model és fruit de diversos estudis d’accessibilitat i desburocratització de l’atenció primària. El procés d’anàlisi i escolta desenvolupat, entre altres, ha permès identificar els motius de consulta que més es repeteixen a tots els centres d’atenció primària i a l’hora, d’entre aquests motius, els que de manera més consensuada i més fàcilment es podien endreçar d’una manera estandarditzada per a tot el sistema de salut.

Per últim, Craywinckel ha recordat que aquest desplegament està vinculat amb el Pla d’enfortiment i transformació de l’atenció primària, que contempla reforços de plantilles, noves maneres de treballar o incorporar nous rols professionals.

Avatar photo

Quant a ICS Catalunya Central

Gerència Territorial de la Catalunya Central. Institut Català de la Salut. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya.
Aquesta entrada ha esta publicada en Notícies. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.