Les farmacèutiques d’atenció primària de l’ICS a la Catalunya Central han atès 4.217 consultes sobre la vacunació contra la COVID-19

De forma pionera a Catalunya, el 2019 es posava en marxa un pla a la Catalunya Central per integrar els i les professionals de Farmàcia d’aquest àmbit assistencial dins dels equips d’atenció primària de l’ICS. La seva missió era assessorar tant professionals com pacients sobre l’eficàcia i la seguretat dels tractaments farmacològics en l’abordatge de les malalties, especialment de les cròniques.

La pandèmia ha disparat l’atenció directa als pacients per part dels professionals de Farmàcia, que els han resolt per via telefònica els dubtes sobre la vacunació contra la COVID-19.

La Unitat de Farmàcia i la Direcció Assistencial de l’ICS a la Catalunya Central van aprovar, l’any 2018, impulsar el rol dels i les professionals de Farmàcia dins dels equips d’atenció primària. El 2019 es posava en marxa el pla i tres anys després la cap de la Unitat de Farmàcia, Anna Bonet, en fa un balanç positiu. Durant l’any 2020, la Unitat de Farmàcia va fer 2.883 visites no presencials relacionades amb la revisió de tractaments farmacològics dels pacients. Durant l’any passat va fer 5.722 visites, 4.217 de les quals estaven relacionades amb l’atenció telefònica i la vacunació contra la COVID-19.

Bonet, que també és responsable del Servei de Gestió Integral de Vacunes a la Catalunya Central, explica que “la Unitat de Farmàcia està integrada per 8 farmacèutiques. El model que vam imaginar, escriure i implementar és innovador al nostre país, tot i que es basa en el model anglès. La figura del farmacèutic/a d’atenció primària fa molts anys que forma part del sistema de salut, tot i que fins ara ens orientàvem essencialment a estratègies d’ús dels medicaments amb visió més poblacional. El pas endavant i el valor afegit que aportem és transferir la nostra expertesa sobre l’ús del medicament per tal d’abordar el tractament més adequat per als pacients amb la resta de professionals sanitaris que en tenen cura”.

L’objectiu del model, que encara està en procés d’implementació, és poder oferir una atenció individualitzada als pacients i poder revisar els seus plans de medicació amb l’objectiu de garantir que, en cada moment evolutiu de les malalties, prenguin l’opció terapèutica més efectiva i segura i, en conseqüència, millori la seva qualitat de vida. Les principals línies de treball de la Unitat són abordar la polimedicació, l’ús d’antibiòtics i el tractament de l’ansietat i l’insomni. Tot i que la pandèmia no ha permès activar les visites presencials entre pacients i professionals de Farmàcia d’atenció primària, la situació excepcional de la COVID-19 ha incrementat les consultes telefòniques i des de l’abril de l’any passat han ofert atenció per telèfon a tota la població que tenia dubtes sobre la vacunació contra la COVID-19.

El bloc “Avances en Gestión Clínica”, de referència entre els gestors sanitaris, va publicar el 21 de gener un article sobre el Model d’integració de professionals de Farmàcia a l’atenció primària de la Catalunya Central. En aquest article,  la cap de la Unitat de Farmàcia, la farmacèutica Aina Fuster, i el cap de la Unitat de Recerca i Innovació, el doctor Josep Vidal, n’expliquen el funcionament.

Avatar photo

Quant a ICS Catalunya Central

Gerència Territorial de la Catalunya Central. Institut Català de la Salut. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya.
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Activitats, Notícies i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.