El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir El Homrani, s’ha reunit avui a Vic amb els líders del Programa de Gestió de l’Atenció Complexa (PGAC) d’Osona per conèixer de primera mà el projecte i fer visible l’impuls i suport del Departament envers aquest tipus d’iniciatives innovadores. El PGAC ha dissenyat un model d’atenció domiciliària per a persones vulnerables amb complexitat clínica i social basat en la gestió de cas per oferir una atenció integrada social i sanitària. Actualment s’està fent una prova pilot a la zona Vic Nord i aquest 2021 la prova s’estendrà a tota la ciutat de Vic.
El Departament té un conveni amb el Centre per a la Integració de la Medicina i les Tecnologies Innovadores a Catalunya (CIMTI) per impulsar projectes d’innovació sanitària i social que s’adrecin a generar noves formes de treball amb l’objectiu que tinguin un gran impacte en la societat i en la millora de la salut i la qualitat de vida de la ciutadania. El conveni afavoreix el seguiment i suport a projectes com el PGAC per facilitar la seva implantació al sistema. El projecte, que rep el suport del CIMTI, està liderat per diferents institucions de les branques sanitària i social: el CatSalut i el Departament de Salut (en l’àmbit sanitari); i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies a més de diferents administracions locals com el Consorci d’Osona d’Afers Socials, l’Ajuntament de Vic, l’Ajuntament de Manlleu i la Mancomunitat la Plana (en l’àmbit social). En la seva execució hi participen la Fundació Hospital de la Santa Creu de Vic, l’EAP Vic, l’ICS a la Catalunya Central i el PAISS (Pla Interdepartamental d’Atenció i Interacció Social i Sanitària).
A la reunió de treball d’avui amb el conseller, que s’ha realitzat a les oficines del Consell Comarcal d’Osona, hi han participat Jordi Roca, coordinador general del projecte; Jordi Amblàs, coordinador operatiu sanitari; Eva Rovira, coordinadora operativa social; Anna Rufí, directora tècnica de Serveis Socials del Consell Comarcal d’Osona; Núria Homs, regidora de Benester, Família, Economia i Serveis Generals de l’Ajuntament de Vic, i Alba Oms, directora de sector del Servei Català de la Salut. Per part del CIMTI hi han participat Manel Balcells i Elisenda Casanelles, director i cap d’operacions del centre respectivament. El conseller també s’ha reunit amb Joan Carles Rodríguez, president del Consell Comarcal; Pere Medina, vicepresident segon del Consell Comarcal, i Rafa Cuenca, president del Consorci d’Osona de Serveis Socials.
Integració social i sanitària
Durant la reunió, El Homrani ha afirmat: “Amb aquest projecte pilot es fa realitat la integració social i sanitària, els dos sistemes treballant de la mà, amb una persona de referència, que és qui centralitza tots els serveis dels dos sistemes. La persona usuària
no ha de conèixer el sistema, és el professional qui l’ha de conèixer. És un exemple fet sobre el territori que volem estendre arreu, que encaixa plenament amb el pla estratègic de serveis socials que acabem d’aprovar. Un model d’èxit i un model de cap a on hem d’anar, també en el sentit de no respondre només amb la institucionalització perquè les persones han de poder envellir a casa seva”. Aquest projecte d’atenció integrada, que s’inicia a Osona però que té vocació d’implantar-se arreu del territori, vol aconseguir que aquests pacients vulnerables tinguin un únic professional de referència que sigui el/la responsable de donar resposta a les seves necessitats socials i sanitàries. Aquesta resposta pot venir de la mà d’altres professionals (el seu equip d’atenció primària o altres equips) o de l’activació de dispositius, serveis o recursos. Una de les tasques clau de la persona gestora de cas és alinear tots els professionals que intervenen habitualment i de forma significativa en l’atenció del pacient per tal d’elaborar un pla d’atenció únic i integral.
Normalment els sistemes sanitaris i socials no estan integrats en una mateixa plataforma i els professionals encarregats de la cura d’un pacient no sempre tenen una visió global de la seva complexitat. El PGAC ha creat un sistema d’informació compartit per millorar la coordinació, la comunicació i l’atenció que rep el pacient i també millorar l’experiència dels professionals involucrats.
“El fet que el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies col·labori amb aquest projecte de país juntament amb el Departament de Salut és clau perquè consolida un model d’actuació basat en la innovació i en l’impuls de solucions que donen resposta a uns reptes específics detectats. El Programa de Gestió de l’Atenció Complexa que impulsem és un exemple de com la tecnologia i la innovació poden millorar l’atenció de pacients complexos facilitant la comunicació i coordinació entre els professionals sanitaris i socials involucrats en la cura d’aquestes persones”, ha afirmat Manel Balcells, director del CIMTI.
El Departament i el CIMTI ja treballen de forma conjunta des del 2019, quan ambdues
institucions, junt amb el Departament de Salut, van convocar una crida per donar suport a
projectes i start-ups que treballen en la millora de l’atenció domiciliària integral sanitària i
social (el PGAC és un dels 9 projectes seleccionats d’aquella convocatòria). Les tres institucions també van llançar una altra convocatòria conjunta l’any passat: la Crida Repte 2020 d’Oportunitat per a la transformació del model assistencial sanitari i social.
El CIMTI està impulsat per la Fundació LEITAT amb el suport dels Departaments de Salut i de Treball, Afers Socials i Famílies i de l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS). Compta amb un Consell Assessor format per destacades personalitats del món sanitari i social i gaudeix d’una aliança estratègica amb el CIMIT de Boston, Fira de Barcelona i Healthio.